M for Monotasking

Der er lige et lille aspekt ved både minimalisme og mindfulness som jeg vil drage frem, nemlig den ædle kunst at monotaske.

Det har været moderne at multitaske i mange år, men nu er udviklingen vendt mod at monotaske. Det vil sige at gøre én ting ad gangen og være nærværende når, man gør det. At være bevidst om det man gør idet man gør det.

Det hænger sammen med minimalisme på den måde, at man vælger at fokusere på det der er allervigtigst at gøre nu i dette øjeblik og så gør det 100 %. Eller man vælger de tre vigtigste opgaver eller gøremål i dag og så gør dem fuldt ud. Een ad gangen.

Det hænger sammen med mindfulnes på den måde, at når man bevidst fokuserer på een ting ad gangen, så er man ikke allerede ude i det næste og det næste og det næste.

Lige som man kun kan være eet sted ad gangen, kan man i princippet kun gøre een ting ad gangen. Selvom vi prøver at gøre flere ting ad gangen, får vi dem bare chunket op og vores opmærksomhed bliver delt når vi både prøver at skrælle kartofler, tale i telefon og tjekke mail på samme tid – eller hvad det kan være.

Vi gør en ting ad gangen i meget meget korte forløb, og på den måde undgår vi at fordybe os og – ja at opleve det vi gør – at mærke flowet i det.  Og måske går vi så glip af en erkendelse eller fornemmelse eller følelse – eller helt enkelt oplevelsen af at være i nuet.

Så hvorfor ikke vælge at gøre en ting ad gangen med bevidsthed og så virkelig opleve det?

Tid

Vi er nu gået over til vintertid, og som altid tager det mindst en dag før alle urene i huset er synkroniseret igen. Indtil da er det hele lidt forvirrende, og jeg kommer til at tænke på tiden som relativ og flydende. Jeg tænker på Salvador Dalís flydende ure:

Tiden er flydende, flygtig, relativ
Tiden er flydende, flygtig, relativ

Tiden er ikke så synkron, som vi egentlig går og forestiller os, når alle ure går ens eller næste ens. Nogle gange trækker tiden sig sammen, og andre gange gange trækker den ud, afhængigt af hvordan vi oplever situationen. I flow opløes tiden, vi forsvinder så at sige ind i den.  Vi opløses i tiden.

Fokus

Fokus er koncentration. At smelte samme med det man laver, at lade sin bevidsthed være ét med det. Etymologisk stammer det fra latin og betyder ildsted eller arne. Så det har noget med ild og – associerer jeg – til det at brænde for noget. Det har også at gøre med retning, lysets retning.

Hvis man fokuserer stærkt på noget, kan man opleve at blive eet med det, man er interesseret i. Man vil sandsynligvis opleve en følelse af flow, en fornemmelse af at glemme tid og rum.

Jeg er god til at fokusere, men jeg finder, at det bliver stadig sværere. Vores verden bliver mere og mere fragmenteret, og dermed også vores opmærksomhed. Den bliver stykkevis og delt. Der er utallige kilder til forstyrrelse og adspredelse. Det bliver sværere at  koncentrere sig og blive opslugt af en opgave eller et emne.

Men det er et spørgsmål om tage ansvar og foretage et valg. Hvad vil jeg vælge at bruge energi på, og hvad ikke. Hvad betyder noget for mig? Hvad vil jeg  fravælge for at koncentere mig om noget væsentligt, noget jeg brænder for?

Næsten alle de syv tidligere beskrevne punkter kan relateres til det med at opøve fokus, men her kigger jeg på et par stykker af dem:

Do less – fokus på at gøre færre ting. Koncentrer din energi om det væsentlige.
Be present – vær tilstede i nuet.
Focus on people – ja, fokusér på de mennesker du er sammen med nu og det samvær du har med dem.
Single-task – det er måske det vigtigste – gør en ting ad gangen. 
Breathe – fokuser på kroppen og på åndedrættet.

Endelig – hvis du har et projekt, noget du gerne vil, så start med at sætte lidt tid af til det hver dag – 10-30 minutter. Men sørg tilgengæld for at kunne fokusere 100 % på det i det tidsrum, du har sat af.

Deep Inside Fuck Up – eller om at arbejde med sine mål uden Angst

Så er det nu. Tilbage på dydens smalle sti. Nu skal der ske noget for at nå mit mål om at veje 70 kg. Hjælp!

Det kan faktisk være temmelig skræmmende at sætte sig for at nå et bestemt mål. Muligheden for fiasko ligger altid og lurer bagved ønsket om at målet, eller det som en skribent på Aeclectic kalder DIFU – the Deep Inside Fuck Up. Det er den djævelske stemme i bevidstheden, der hvisker at du aldrig når det du sætter dig for, at du aldrig bliver slank, klogere, løber et marathon, rejser kloden rundt – eller hvad det nu er du har som mål. At du bare ikke kan, fordi du er for dum. Det kaldes vist også den indre kritiker, og sikkert mange andre ting.

Jeg tror desværre at der er mange af os, der lider under DIFU.

Stemmen efterlader et spor af goldhed, uproduktivitet og angst i sit kølvand. Kunsten må være at lade være med at lytte til den. Og istedet begynde at arbejde positivt, bevidst og stædigt for at nå det man sætter sig for. Kunsten i den forbindelse er at fokusere på få ting på en gang. Max tre ting ad gangen. Fokus er nøgleordet.

Nu bryder jeg mig ikke om begrebet guru. Jeg har ikke nogen guruer – det skulle da lige være Lars Muhl. Nej. Spøg tilside – jeg bryder mig ikke om begrebet guru. (Jeg tror vi har visdom i vores indre, og ved at lytte til den visdom ved, hvad der er det rigtige at gøre. Problemet er så når DIFU-djævelen tager over og taler højere end din indre stemme, som du måske slet ikke er vant til at lytte til. ) Men guru eller ej – jeg må sige at Leo Babauta er en stor inspiration i forhold det med at arbejde med sine mål, uden angst. Hans bog The Power of Less er den bedste bog, jeg nogen siden har læst om at arbejde med sine mål, og han anbefaler netop at man fokuserer på så få ting som muligt ad gangen.

Jeg har valgt at se på mine mål som projekter, og har derfor valgt tre projekter, som jeg vil arbejde med i de næste 2-4 måneder:

1. At tabe mig til 70 kg.
2. At læse 1 time hver aften (de aftener, hvor jeg er hjemme og ikke har gæster – i alt giver det ca. 5 timer om ugen) på et af mine yndlingsemner – lige nu alkymi i et jungiansk perspektiv. Jeg har valgt 5-10 centrale bøger om emnet.
3. At rydde op i skuffer, kommoder og på mit skrivebord (skrivebordet er nu helt space clearet – det gør det meget nemmere at fokusere på det forhåndenværende).

Jeg startede med at lave en bruttoliste på ca. 20 ting, jeg gerne vil (se indlægget om Flow) og valgte så disse tre ting til min nettoliste. Pointen er så at man ikke flytter noget op på listen før man er færdig med alle tre projekter! For ellers bliver man ikke færdig. Det er den ene “regel”. Den anden “regel” er at et af disse tre projekter har at gøre med ens Overordnede Mål (the One Goal System), sådan at man hele tiden arbejder sig i retning mod det. (Du kan så gætte på hvilken af disse tre ting, der understøtter Mit Overordnede Mål (My One Goal)).

Men altså: den lille, store bog The Power of Less er hermed til anbefaling. Den rummer mange guldkorn.

Og tak til Per Munch fra Moderne Liv for inspirationen.

Flow

Jeg føler at mit liv mangler Flow og at jeg gør alting halvt – fordi jeg forsøger at gøre flere ting på en gang, fokusere på flere ting på en gang, ja sågar tænke på flere ting på en gang. Det er et stykke tid siden, at jeg har været “in the Zone” – måske er det en del af det med at arbejde og have små børn, og samtidig gerne ville tid til bare et par få egne interesser, samt ikke mindst overskud til parforholdet.

Derudover har jeg en tendens til konstant at blive forkølet. Som om der er noget galt med mit energiflow. Og det vil jeg rigtigt gerne gøre noget seriøst – fx noget yoga – og jeg vil også gerne tabe mig og leve sundere, og læse flere bøger, tarotkort, og huske flere drømme …

You get the picture?

Jeg tror at ideen om multitasking er vildt overdrevet. Det forekommer mig at den ene tanke, handling, ambition bare vælter ind over den næste, uden at jeg virkelig når noget når det kommer til stykket.

For nogle dage siden opdagede jeg så bloggen Zen Habits og bogen The Power of Less af Leo Babauta. Jeg kan virkelig godt lide ideen om The Power of Less – eller Less is More, som jeg har været inde på før.

Så lige nu handler det igen om at selektere, prioritere, vælge det essentielle.