Kvindelig eros

For nylig læste jeg et par af Emilia van Hauens indlæg om kvinders “erotiske kapital”,  som hun kalder det. Jeg er stort set enig med hende. Det var tankevækkende at læse kommentarerne til den ene, “Får jeg sex i de her sko” på Information, hvor mange – især mænd – kom med nogle ret kritiske kommentarer.

Problemet er, at van Hauens budskab – som handler om at kvinder skal være bedre til at bruge deres erotiske udstråling for at brænde igennem med deres budskab, være livsglade og kreative – alt for let kan fordrejes.

Til at det handler om at bolle sig til tops, at bruge sex til at få magt – og at det er løsningen at købe nye sko.  Okay. det med skoene ligger desværre lige til højrebenet, fordi hun selv nævner det. Det er nok ikke så enkelt. Der skal mere til. Men det handler  om ikke at sætte sit lys under en skæppe ved at gå i direkte kedeligt tøj. Det hjælper hverken på ens vebefindende eller den måde andre opfatter éns budskab på. Lidt glamour skader ingen.

Ifølge Madonna skulle et par disse være lige så gode som sex ...

I det hele taget – og det synes jeg er kernen i Emilia van Hauens budskab – at den kvindelige eros – synes endelig (!) at få rum. Og her mener jeg kvindelig erotisk udstråling, karisma, livsglæde etc. uden at det bliver til reduceret til sex, magtliderlighed eller noget direkte angstfremkaldende.

Den er nu ikke helt home free endnu, desværre (hvilket også kommentarerne på information vidner om).

Men måske er feltet alligevel ved at åbne sig for denne facet af kvindeligheden. Ellers har mulighederne været – og er stadig – deprimerende få og karikerede, som fx Luder, Madonna, Mor, BusinessWoman,  Flower Power Flipper – for nu bare at nævne dem jeg lige kan komme i tanke om.

Ingen af dem appellerer særlig til mig. Måske fordi de har en skæv balance i forholdet mellem eros og logos eller fordi de handler mere om hvordan man (traditionelt) har set kvinder.

Der er en kvindetype, der synes at mangle i dette felt. En type, der har meget at gøre med den både kvindelige eros og den kvindelige logos. Og denne kvindetype handler det næste indlæg om. Jeg tænker naturligvis på kurtisanen.

NB: hvis nogen har et problem med at jeg har lånt disse sko – eller billedet af dem – så sig til, så finder jeg et par andre …

Her tænker du på “Kvindelig eros”

  1. Det er en svær størrelse at håndtere for både mænd og kvinder.

    Mænd har svært ved at fange signalerne og kvinderne har en tendens til at underspille det eller overdrive det. Jeg mener stadig, at Kylie er mere erotisk end Madonna, hvis vi skal bruge kendte kvinder som eksempler.

    Så er det er nærmest et nyt sprog, der skal læres af begge køn.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *